۴.۹/۵ - (۱۱ امتیاز)

جوشکاری با لیزر و تفاوت آن با جوش MIG و جوش آرگون TIG

جوشکاری با لیزر در مقایسه با سایر روش های جوشکاری سنتی  از جمله  جوشکاری MIG و آرگون TIG از سرعت و کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است. اما به علت تنوع بالای کارهای موجود در صنعت، جوشکاری سنتی TIG ، MIG و نقطه ای نیز همچنان کاربرد های خود را دارند و بسته به نوع کار، درجای خود استفاده می‌شوند. بنابراین باید دید که هر کدام از روش های موجود جوشکاری چه مزایا و معایبی دارند؟ با ما همراه باشید …

روش های مختلف جوشکاری استیل نقطه ای
روش های مختلف جوشکاری

روش های جوشکاری سنتی

روش های سنتی جوشکاری همچنان محبوب هستند. به طور کلی ، سه نوع جوشکاری سنتی در صنعت استفاده می شود که عبارتند از جوشکاری MIG ( Metal Inert Gas) ، TIG  (Tungsten Inert Gas) و مقاومتی نقطه ای.

جوشکاری مقاومتی نقطه ای و جایگزینی آن با جوشکاری لیزر

در جوشکاری نقطه ای قطعاتی را که باید به یکدیگر متصل شوند در میان دو الکترود قرار می دهند ، جریان زیادی که از آن نقطه عبور می کند و مقاومت الکتریکی قطعات ، گرمای حاصل برای جوش خوردن قطعات را ایجاد می کند. این روش جوشکاری یک روش سریع می‌باشد که غالبا در صنعت خودروسازی ، به ویژه برای جوش دادن بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. جوشکاری با لیزر جایگزین بسیار خوبی برای جوشکاری نقطه ای است.

معایب جوشکاری آرگون یا TIG و مقایسه آن با روش جوشکاری با لیزر

جوشکاری آرگون یا TIG یک فرایند بسیار کند است و به مهارت بالایی نیاز دارد که استفاده از آن را گران می کند. به همین دلیل می‌توان گفت که جوشکاری TIG تا حد زیادی به استفاده در تجهیزات غذایی ، تولید لوازم خانگی و تولید تجهیزات دقیق محدود می شود. در واقع جوشکاری TIG را بیشتر برای کاربردهایی در تجهیزات غذایی انتخاب می کنند. زیرا در این روش جوشکاری ، جوش سطح متخلخلی ندارد و بسیار صاف است. با این حال اگر نیاز باشد که این قطعات به صورت انبوه تولید شوند ، بازده سرمایه گذاری روی جوشکاری با لیزر بسیار بصرفه تر از جوشکاری آرگون یا TIG است.

روش های مختلف جوشکاری ، جوش لیزری استیل جوش لیزر استیل جوش tig جوش آرگون تیگ جوشکاری با لیزر
روش های مختلف جوشکاری ، جوش TIG یا جوش آرگون

با جوشکاری TIG نمی توان سطح کاملاً مطلوبی را برای استفاده محصول برای مواد غذایی و سایر برنامه های کاربردی دیگر که ظاهر قطعات در آن ها بسیار حیاتی است، تولید کرد. در جوشکاری آرگون یا TIG قطعاً به سنگ زنی پس از فرآیند جوشکاری نیاز است . اما در جوشکاری با لیزر نیازی به این کار نیست.همچنین ، سرعت جوشکاری با لیزر دو تا سه برابر بیشتر از TIG است.

مزایای جوشکاری با لیزر نسبت به جوشکاری MIG

یک نگرانی اصلی در فرآیند جوشکاری آسیب متالورژی یا سازه ای بالقوه ناشی از انتقال گرمای نسبتاً طولانی و گسترده به قطعه و به دنبال آن یک چرخه خنک سازی سریع پس از جوشکاری است؛ که همه این موارد در روش جوشکاری  MIG رخ می‌دهد .برعکس ، در جوش با لیزر ، انرژی گرمایی در یک پرتو بسیار کوچک منتقل می شود و فقط یک منطقه محلی را ذوب می کند. کل گرمای ورودی در روش جوشکاری با لیزر بسیار کمتر از روش MIG است و این قسمت خیلی سریع خنک می شود و اثرات تخریب متالورژی را به حداقل می‌رساند.

جوش لیزری استیل جوش لیزر استیل جوش mig میگ
روش های مختلف جوشکاری ، جوشکاری MIG

بعنوان مثال یک  سوزن ، و یک یک بطری آب را در یک ساحل شنی تصور کنید. اگر یک وزنه ۲ کیلویی روی بطری بگذارید ، به  داخل شن و ماسه نفوذ نخواهد کرد و برای نفوذ آن به داخل شن و ماسه نیاز به افزودن وزنه دارید. اما اگر فقط چند گرم وزنه روی یک سوزن بگذارید ، به آسانی در داخل شن و ماسه فرو خواهد رفت. حالا شما وزنه را گرما ، بطری را روش جوشکاری MIG و سوزن را لیزر در نظر بگیرید.

جوشکاری با لیزر در مقایسه با جوشکاری MIG میزان حرارت ورودی را تقریباً ۸۵ درصد کاهش می دهد .  در نتیجه تنش های ایجاد شده در جوش ، که مستقیماً با حرارت ورودی متناسب هستند نیز کاهش می‌یابد. هرچه گرمای بیشتری به جوش وارد کنید ، استرس بیشتری در قطعه ایجاد می شود.

علاوه بر این ، برخی از آلیاژها هنگام گرم شدن ، خواصشان تغییر پیدا می‌کند ، و ساختار شیمیایی آنها بطور نامطلوبی عوض می شود. در بسیاری از مواد ، ساختار ذرات و ریزساختارهای آن ها در صورت ذوب شدن و سرد کردن جوش تغییر پیدا می کند.

برای مثال آخرین نسل از فولادهای با مقاومت بالا که با فرآیندهای پیچیده حرارتی ، قدرت زیادی پیدا می کنند؛ وقتی آنها را با سرعت بالا و با دمای خنک کننده بسیار پایین،  ذوب و جامد می کنید (مانند روش جوشکاری MIG) ، تمام این نقاط قوت از بین می روند. جوشکاری با لیزر می تواند به حفظ مقاومت این مواد کمک نماید.

علت محبوبیت و ماندگاری جوشکاری MIG ، و مزیت آن نسبت به جوشکاری لیزری

در جوشکاری MIG سیم جوش بعنوان یک ماده مصرفی به طور مداوم به محل جوش تغذیه می شود و جوش را تقویت می کند . جوشکاری با لیزر بدون هیچ ماده ی مصرفی اضافه ای دو قطعه را بهم متصل می کند. بنابراین در جاهایی که نیاز باشد که بین دو قطعه را بوسیله جوش پر کرد نمی توان از روش جوشکاری لیزری بهره برد.

جوشکاری MIG جوشکاری لیزری ، جوش لیزر ، جوش میگ MIG
جوشکاری MIG

عدم نیاز به مهارت بالا در فرآیند جوش لیزری

پس از سالها شواهد تجربی و علمی ، جوشکاری سنتی به خوبی درک شده است و ما می دانیم که برای ایجاد یک نتیجه قابل قبول ، چه کاری لازم است. اما کمبود نیروی ماهر و متخصص امری کاملا مشهود است ، که یک مشکل واقعی برای صنعت محسوب می‌شود و هنوز حتی مجموعه های بزرگ نیز از کمبود جوشکارها ، تکنسین ها و مهندسان باتجربه رنج می برند. جوشکاری با لیزر ، یک راه حل ساده و ارزان قیمت است که نتایج قابل قبولی را ارائه می دهد.

جوشکاری لیزری کاملا به صرفه

هنگام محاسبه تفاوت در میزان توان و هزینه برای روش های مختلف جوشکاری ، جوشکاری با لیزر اغلب برنده می شود.

شرکت تهران نور افشان آماده ارائه خدمات جوش لیزری در تهران می‌باشد. شما مشتریان و تولیدکنندگان عزیز می توانید جهت کسب اطلاع بیشتر و استفاده از مشاوره رایگان کارشناسان ما ، با یکی از شماره های زیر تماس حاصل فرمائید:

۰۲۱۵۵۲۶۶۹۱۵

۰۹۱۲۰۲۰۶۹۲۵

روند رو به رشد استفاده از خدمات جوشکاری با لیزر

همانطور که  می‌دانید، تولیدکنندگان بسیار محافظه کار هستند و همواره به دنبال  ، کمترین هزینه ، مطمئن ترین و بهترین راه حل هستند. بنابراین تنها زمانی به سمت استفاده از خدمات جوشکاری با لیزر می روند که جوشکاری MIG کار نکند یا جوشکاری TIG خیلی کند باشد.

مزایای بالای جوشکاری لیزری باعث شده که تولیدکنندکان در صنعت به‌دنبال استفاده از روش جوشکاری با لیزر باشند و این روند با سرعت بسیار زیادی در حال رشد می‌باشد.

جهت دیدن پنج مزیت اصلی جوشکاری با لیزر و کاربردهای مختلف آن این مقاله را مطالعه نمائید.

4.9/5 - (11 امتیاز)
پیمایش به بالا