۵/۵ - (۹ امتیاز)

انواع جوشکاری لیزری

صنعت جوشکاری همواره طرفداران زیادی داشته و انسان هزاران سال است که با استفاده از جوشکاری قطعات فلزی را بهم می چسباند. جوشکاری یک فرآیندی است که در آن با استفاده از گرما و ذوب شدن قطعات ، آنها را به هم متصل می کنند. جوشکاری انواع و  روش های بسیار مختلفی دارد که یکی از این روش های جوشکاری ، جوشکاری با لیزر می باشد. در ادامه انواع روش های جوشکاری ، انواع دستگاه های جوشکاری لیزری و انواع وضعیت ها و اتصالات جوشکاری با لیزر به اختصار شرح داده شده است. همراه ما باشید…

انواع جوشکاری با لیزر ، جوش لیزری ، جوش لیزر
انواع جوشکاری با لیزر

انواع روش های جوشکاری

انواع روش های جوشکاری را می‌توان بر اساس روش تولید گرمای مورد نیاز برای جوشکاری و روش تغذیه مواد پرکننده در جوش ، طبقه بندی کرد.

انواع روش های متداول جوشکاری بشرح ذیل می باشد:
– جوشکاری با قوس الکتریکی
– جوشکاری نقطه مقاومتی
– جوشکاری غیر ذوبی (حالت جامد)
– جوشکاری با گاز
– جوشکاری لیزری
– جوشکاری با اشعه الکترونی

انتخاب نوع روش جوشکاری به عوامل مختلفی از جمله ، جنس قطعات ، ضخامت قطعات ، کیفیت و استقامت جوش ، تمیزی جوش و … بستگی دارد.

جهت آشنایی با روش جوشکاری با لیزر و تفاوت آن با جوش MIG و جوش آرگون TIG این مقاله را مشاهده فرمائید.

در ادامه شما را با یکی از پرکاربردترین و جدیدترین انواع جوشکاری یعنی جوشکاری لیزری آشنا می سازیم.

جوشکاری لیزری چیست ؟

کلمه لیزر مخفف Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation می باشد. جوشکاری لیزر را می توان با پرتو نور خورشید مقایسه کرد. پرتوی لیزر توسط لنزهای نوری و آینه های خاص متمرکز و هدایت می شوند در نتیجه نور شدید لیزر مواد را به سرعت گرم می کند و باعث جوش خوردن قطعات به یکدیگر گردد.

انواع دستگاه های جوشکاری لیزری

دستگاه جوش لیزری انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به لیزرهای فایبر، لیزرهای پالسی یگ ( Nd:YAG  ) و  لیزرهای موج پیوسته اشاره کرد.

جوشکاری با لیزر جوش لیزری ، خدمات جوش لیزری تهران نور افشان دستگاه های جوش لیزر
جوشکاری با لیزر جوش لیزری ، خدمات جوش لیزری تهران نور افشان دستگاه های جوش لیزر

متخصصان جوشکاری لیزر در شرکت تهران نور افشان می توانند به شما کمک کنند تا بهترین و بهینه ترین روش را برای جوشکاری قطعات خود انتخاب کنید. شرکت تهران نور افشان آماده ارائه انواع خدمات جوش لیزری در تهران بزرگ می باشد. جهت کسب اطلاع بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با یکی از شماره های زیر تماس حاصل فرمائید:

۰۲۱۵۵۲۶۶۹۱۵

۰۹۱۲۰۲۰۶۹۲۵

انواع وضعیت ها و اتصالات جوشکاری با لیزر نحوه جوش دادن با آن

۱) اتصال لب به لب  Butt Joint

کارآمد ترین روش اتصال در بین انواع اتصال برای افزایش مقاومت جوش و همچنین افزایش سرعت جوشکاری لیزری می باشد. مقاومت جوش به طور مستقیم با عمق جوش ارتباط دارد. این روش نیاز به دقت بالایی است بطوری که لبه های قطعات بطور دقیق به دیگر متصل باشند. این روش حداقل محدودیت را در ضخامت قطعات دارد.

جوش لیزری جوش لیزر جوش لیزر 2 روش های مختلف جوش با لیزر ، آموزش جوشکاری با لیزر استقامت جوش ، جوش ترکیبی تهران نور افشان
جوش لیزری ، اتصال لب به لب  Butt Joint

۲) اتصال پوششی یا لب روی هم‌ Lap Joint

معمول‌ترین نوع اتصال در بین انواع اتصال است. این اتصال دو مزیت عمده دارد یکی سادگی فرایند یعنی اینکه ساخت قطعات در این نوع اتصال احتیاج به وقت زیاد، به میزانی که در انواع دیگر اتصالات جوش لیزری مورد نیاز است، ندارد. قطعات می‌توانند بر روی هم کمی جابجا شوند تاخطاهای کوچک ساخت را پوشانده یا تنظیم طول را عملی سازند.

اتصال پوششی یا لب روی هم‌ Lap Joint
اتصال پوششی یا لب روی هم‌ Lap Joint

۳) اتصال گوشه ای ، ماهیچه ای یا نبشی Fillet Weld

اگر لیزر به قطعه کار زاویه داشته باشد بیشترین استقامت جوش را خواهیم داشت همچنین و نیاز به دقت بالا در جوشکاری نیست و قطعات می‌توانند بر روی هم کمی جابجا شوند. ولی ممکن است به پیکربندی وحرکت پیچیده تری نیاز داشته باشد.

اگر لیزر با قطعه کار همسو باشد جوشکاری راحت تر است و نیازی برای ابزار و پیکربندی خاصی برای جوشکاری نیست ولی

اتصال گوشه ای ، ماهیچه ای یا نبشی Fillet Weld
اتصال گوشه ای ، ماهیچه ای یا نبشی Fillet Weld

ضخامت قطعه بالایی محدودیت دارد و نباید از ۰.۵ میلیمتر بیشتر باشد.

مزایای جوشکاری لیزری

برای کمک به درک بهتر این موضوع که چرا جوش لیزر بهترین روش جوشکاری برای تولید کننده ها و صنایع است، مقاله پنج مزیت اصلی جوشکاری با لیزر را در اینجا مطالعه فرمائید.

استفاده از گازهای محافظ در جوشکاری لیزری

عملکرد اصلی گاز محافظ برای جوشکاری لیزر ورق های نازک محافظت از منطقه جوش در برابر آلودگی جوی است. جوشکاری ورق فولاد به راحتی و بدون گاز محافظ انجام می شود ، اما ممکن است ظاهر قسمت فوقانی و زیرین آن چندان صاف نباشد و مقداری تخلخل در جوش وجود داشته باشد. آرگون متداول ترین گاز مورد استفاده است ، اما بسته به نیازهایی مانند سرکوب پلاسما ، نفوذ ، سختی ، تخلخل و غیره می توان از هلیم ، ازت ، CO 2 یا انواع مخلوط های گازی نیز استفاده کرد.استفاده از مخلوط آرگون ، هلیوم یا هلیوم-آرگون (تا ۵۰٪ آرگون) برای جوشکاری لیزری ورق آلومینیوم توصیه می شود.

5/5 - (9 امتیاز)
پیمایش به بالا