نورپردازی تابلو های تبلیغاتی
نورپردازی تابلو های تبلیغاتی مغازه ها و روشنایی آنها ، یک امر بسیار مهم در بهتر دیده شدن تابلو های تبلیغاتی است . همانطور که می دانید امروزه تابلو های تبلیغاتی در شکل و اندازه های مختلف به عنوان یک ابزار قدرتمند جهت معرفی محصولات و برندهای متنوع در دسترس همه قرار دارد. این ابزار قدرتمند علاوه بر معرفی محصول و برند در کنار دیگر مبلمان شهری، هویت و زیبایی شهرها را خصوصا در شب و زمان کاهش نور خورشید فراهم میکند. همچنین در ترافیک های طولانی و خسته کننده نیز تا اندازه ای ساعات انتظار را تحمل پذیر می نمایند.
عوامل مهم در بهتر دیده شدن تابلوهای تبلیغاتی
در مدت زمان کوتاهی که یک عابر در حین عبور از معابر شهری است، یک تابلوی تبلیغاتی باید پیام بسیار جذاب و درک پذیر خود را به ذهن مخاطب القا نماید.
در همین راستا محل قرارگیری تابلو نیز به منظور بهتر دیده شدن و انتقال پیام حائز اهمیت است.
در واقع اولین نکته برای بهتر دیده شدن تابلوهای تبلیغاتی ، انتخاب محل مناسب و جانمایی آن است. در واقع با رعایت تناسب و برقراری ارتباط بصری با منظره محل نصب و فراهم بودن میدان دید کافی، بخش عمده ای از موفقیت یک تابلو تبلیغاتی در راستای انتقال پیام مد نظر رقم خورده است.
توجه به ترافیک و انتخاب طراحی و تابلوی متناسب با آن منجر به انتقال پیام مورد نظر و رسیدن به مقصود مد نظر از تابلو تبلیغاتی میشود.
وجود نور مناسب در روز و شب، در کیفیت و نمایش مناسب تابلو نقش بسزایی دارد و باعث میشود که تابلو مدنظر تصویری شفاف و یکنواختی داشته باشد.
اندازه و فاصله تابلو از چشم ناظر ، کنتراست رنگی موجود بین تابلو تبلیغاتی و پس زمینه آن، میزان نور یا روشنایی منعکس شده از سطح تابلو از جمله عوامل در بهتر دیده شدن تابلو است.
نحوه نورپردازی تابلو های تبلیغاتی مغازه ها
ساعات تاریکی حدود ۴۰ درصد از کل زمان دیده شدن تابلوهای تبلیغاتی را به خود اختصاص می دهد و این در حالی است که اکثر افراد جامعه در این ساعات برای خرید رفتن، مهمانی رفتن و … اقدام میکنند. همین امر باعث میشود که علی رغم درصد زمانی کمتر ( ۴۰ درصد از کل زمان دیده شدن) در همین زمان کم خدمات تبلیغ شده بر روی تابلو تبلیغاتی در ساعات تاریکی بیشتر در معرض دید قرار میگیرد.. لذا به نظر می رسد اهمیت این ساعات بیش از درصد زمانی آن است.
بدون تردید عوامل زیادی در چشمگیر بودن یک تابلو در شب تاثیر گذار هستند که یکی از مهمترین آن ها نورپردازی تابلو های تبلیغاتی است. مهمترین نکات و عوامل تاثرگذار در یک نورپردازی مناسب بشرح زیر است:
۱-کنتراست مناسب یا همخوانی و تناسب نور محیط با نور تابلو تبلیغاتی
۲- عدم خیرگی منابع نوری موجود در محیط که مانع دیده شدن محتوای تابلو میشود.
۳- یکنواخت بودن میزان روشنایی در سطح تابلو
۴- عدم انعکاس نور خیره کننده از سطح تابلو تبلیغاتی
روش صحیح به کارگیری منابع نوری در روشن کردن تابلوهای تبلیغاتی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
اولین گام در نورپردازی حرفه ای تابلوهای تبلیغاتی ، طراحی و محاسبات روشنایی آن است.
چگونگی انتخاب منبع نوری مناسب
رنگ و بهره نوری لامپ از مهمترین عواملی است که در انتخاب لامپ مناسب جهت نورپردازی تابلو های تبلیغاتی باید به آنها توجه نمود. بدیهی است در امر تبلیغات حساسیت صاحبان کالاها و ارائه کنندگان خدمات و همچنین طراحان گرافیک در مورد طرح هایشان، به ویژه به لحاظ رنگ، بسیار زیاد است. از این رو، نور سفید به عنوان نوری که دارای طیفی کامل است، مناسبترین گزینه جهت روشن کردن تابلوهای تبلیغاتی به شمار می رود تا ضمن انعکاس رنگ های واقعی، امکان خوانا بودن و وضوح تصاویر را نیز فراهم نماید.
شاخص رنگ نمایی یا (Color Rending Index) در مباحث مهندسی روشنایی با عنوان CRI نشان داده می شود و بیان کننده میزان نوریست که به صورت رنگ واقعی و طبیعی خود دیده می شود.
بهره نوری لامپ ها نیز بر حسب لومن بر وات اندازه گیری می شود. لذا با عنایت به لزوم مصرف بهینه انرژی، آن هم در سطح وسیع و گسترده ای مانند تابلوهای تبلیغاتی باید مواردی همچون نوع و توان لامپ مورد استفاده، نوع رفلکتور و ابعاد تابلو تبلیغاتی را مد نظر قرار داد.
نوع لامپ مورد استفاده در نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی
در گذشته برای نورپردازی تابلو های تبلیغاتی از مهتابی ها و لامپ های فلورسنت و لامپ های رشته ای متال هالید ، استفاده میشد. همچنین از مهتابی ها در داخل لایت باکس ها برای روشن شدن لایت باکس بصورت متعارف استفاده می گردید. ولی امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ، لامپ های SMD و LED ها از بهترین گزینه ها به شمار می روند.
والواشر که یک المان نورپردازی نسبتا جدید و کاربردی است و از کنار هم قرار گرفتن چندین منبع نوری ، به طور معمول led ، ساخته میشوند.
این لامپ ها یک نوع از لامپ های کاربردی جدید و مرسوم در نورپردازی تابلو ها میباشد و معمولا به جای استفاده از پروژکتور ها ، بکار میروند. در شرایطی که امکان استفاده از پروژکتور وجود نداشته باشد و همزمان نیاز به نور زیاد باشد، می توان از وال واشر ها استفاده کرد.
توان لامپ برای نورپردازی تابلو ها
توان لامپ متناسب با میزان نور مورد نیاز و شدت روشنایی مد نظر بستگی دارد. معمولا هر چه یک نوع لامپ با توان نیاز داشته باشیم، اندازه یا سایز آن لامپ نیز بزرگتر خواهد شد . درنتیجه برای انتخاب لامپ و یا پرژکتوری علاوه بر توان میزان نور باید هم مکان جای دهی آن را نیز مدنظر داشته باشیم و همچنین در صورت نیاز مکان ملزوماتی آن نظیر ترانس، راه انداز، خازن،سرپیچ و … آنها را نیز در نظر بگیریم .
نوع رفلکتور
طراحی نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی باید به گونه ای انجام گیرد که تا حد امکان نور یکنواختی روی سطح تابلو تابیده شود. لذا ابتدای ترین اقدام، نصب لامپ در محلی است که نسبت به نقاط مختلف سطح تابلو در مرکز ثقل قرار گرفته باشد. اما در عمل به علت ایجاد موانع در مسیر دید ناظرین ، این کار امکان پذیر نیست.
از طرفی اگر لامپ ها یا پروژکتورها در حاشیه تابلو نصب شوند، نقاط قرار گرفته در آن حاشیه به سبب فاصله کمی که تا منبع نور دارند، از سطح روشنایی بسیار بیشتری نسبت به سایر نقاط تابلو برخوردار می شوند.
این در حالی است که شدت روشنایی هر نقطه از سطح عمود بر شار نوری با مجذور فاصله آن نقطه تا منبع نوری نسبت عکس دارد و بنابراین افزایش فاصله نقاط تا منبع نوری تاثیر زیادی بر کاهش شدت روشنایی آن نقاط دارد.
لذا باید با یک طرح حساب شده و بهینه بهترین نقاط برای پوشش نوری سطح تابلو بصورت یکنواخت انتخاب گردد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و بهرهمندی از مشاوره رایگان کارشناسان ما میتوانید همکنون با یکی از شمارههای درج شده در انتهای سایت تماس حاصل فرمائید. تیم مهندسی تهران نور افشان همواره آماده ارائه خدمات به شما مشتریان عزیز میباشد.